كيف تصبح غنياً في خمس خطوات


كيف تصبح غنياً في خمس خطوات

إزاي تكون غني

سؤال الجميع بفكر فيه , ولكن بعض الناس يعتقدون إن إمتلاك الأموال والوصول إلى الحرية المالية , من الأحلام التي لا يمكن أن تتحقق في هذا الزمن .
والبعض الأخر يعتقد إن الثورة تتناقل عبر الأجيال بالميراث فقط .

لو أنت سخص عايز تكون غني , بس متعرفش الطريقة لتحقيق حلمك من كسب الأموال .
فالأجابة بكل سهولة إنك معترفش أن المال لعبة لها قواعد وإسرار.

وطالما أن المال لعبة لها قواعد و إسرار , فأكيد في طريقة ومافتيح للوصول إلى تحقيق حلمك في كسب الاموال , ولكن على ارض الواقع ناس قليلة جداً هما من ينتقلون من حيز الرغبة في كسب الاموال إلى العمل على كيفية كسب المال . 



كل شخص يتمنى يكون غني ولكن ميعرفش إزاي , هقولك على خمس خطوات أو خمس نصايح تبدأ بيها لو نفذتها صح خلال فترة قصيرة هتكون من اصحاب المال .

لازم تغير نظرتك التشائمية تجاه المال


طب إزاي , يعني تسأل نفسك بكل صدق أنا ليه حتى الأن ليس غنياً , لازم تكون صادقاً مع نفسك , لأن ده أول طريق لكسب المال ولما تعرف الإجابة , هتبدأ تظهر قدامك الأفكار السلبية اللي تمنعك من تحقيق هدفك في كسب الاموال .


والأفكار السلبية ممكن تكون على سبيل المثال ( مينفعش اكون غني أو صعب الحصول على مال أو أنا نحس أو الأغنياء بس هما المحظوظين أو أنا فاشل أو يكون هدفك في الحياة الجواز فقط أو تقول أنا مش متعلم أو معنديش خبرة في أي مجال ) وغيرها من المعتقدات السلبية التي تمنعك من تحقيق حلمك .

خلاص أنت عرفت الحاجات السلبية الموجودة فيك , لازم تتخلص من هذه السلبيات واحدة واحدة .

وعلشان تغير نظرتك التشائمية تجاه المال , لازم تؤمن بوجود وفرة من المال وهناك خير كافي لجميع البشر في كل الأزمنة , ولكن بشروط معينة وطبعاً مع الأخذ بالإسباب .

أنظر إلى المال كنتيجة


كل الأنجازات وكل الثروات هي عبارة عن نتائج لأعمال محددة , وديماً أي شخص غني أو ناجح ينظر إلى الأموال على أنها نتيجة لأعمال وأفكار الجيدة وبكون عندهم قدرة على تغير المجتمع والتأثير في , وفي المقابل يحصلون على الأموال بوفرة .
فلازم تبحث وتركز على هدفك صح ومع الإستمرار على تحقيق هدفك هتقدر توصل إلى مبتغاك .

عزز شعور الإستحاق


يعني لازم تكون عارف كويس إنك تستحق تكون شخص غني , لو نظرت إلى مرحلة الطفولة هتلاقي الشعور ده بكون قوي جداً , لو سألت أي طفل نفسك تكون ايه لما تكبر , هتكون الإجابة في الأغلب ( ظابط أو دكتور أو طيار أو رجل أعمال أو مهندس أو لعيب كورة ) وغيرها كتير من الحاجات الناجحة , ولكن مع تقدم العمر الشعور يبدأ يقل تتدريجياً ويحل مكانه شعور النقص والفقر وإنك مولود لتكون فقير أو فاشل , فمستحيل تكون غني لو الشعور ده عندك , فلازم تتخلص منه الأول وتبدأ تعزز شعور الاستحقاق مرة تانية عندك , ولو قدرت تعمل كده يبقى قطعت شوط طويل جداً للوصول لهدفك الحرية المالية طبعاً مع العمل والتفكير .

تخلص من التفكير التقليدي لكسب المال


التفكير التقليدي في كسب الأموال أمر صعب جداً لازم يكون عندك أفكار إبداعية غير تقليدية , التفكير الأبداعي المختلف أصبح أفضل وسيلة لتحقيق المكاسب المالية , ولو نظرت على الأشخاص الناجحون وأصحاب الأنجازات المرموقة هتلاقيهم ديماً لا يسلكون طريقاً يسلكه الجميع , ودائماً يسبقون الإخرين بإفكارهم المتميزة .

لا تستثمر كل ما تملك في مشروع واحد


بكون الهدف من إي استثمار في مشروع أو عمل تجاري هو تحقيق الربح , ولكن في بعد الإحيان ممكن تخسر اموالك , علشان كده لازم تحذر ومتحطش كل ما تملكه في مشروع واحد املاً في تحقيق الربح السريع , فالنهوض بعد الفشل أمر صعب ويسبب الاحباط .

ولازم تعرف صرف الأموال اسهل من جمعها , وفي مثل ياباني بقول ( جمع المال وكسبه يشبه الحفر بمسمار , اما إنفاقه فهو بمثابة صب الماء على الرمال ).

وبردو من الحكمة لا تضع كل رأس مالك في مشروع واحد أو تورط نفسك في عمل متفهمش فيه أو تؤمن به , لازم تفكر كويس قبل الإستثمار في أي مشروع أو تستثمر مع أشخاص عندهم خبرة يشهد ليهم الواقع بكده .

وبكده وصلنا للنهاية , عزيزي القارئ لازم تعرف إن الثراء والمال في النهاية ما هو إلا جزاء مادي يدفع مقابل العمل الجاد والتفكير الماهر , فلكل مجتهد نصيب ... الفعل والعمل هو ما سيحدث الفارق

يمكنك مشاهدة الفيديو من ... هنا



تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -